Często jesteś zestresowana? W tym wpisie podpowiemy Ci, jak sobie z tym radzić.

Stres towarzyszy nam od zawsze. Dzięki niemu przetrwaliśmy aż do dziś i ciągle się rozwijamy. Stres to mechanizm obronny, gdy czujemy zagrożenie powodowane, np. przez bardzo głośne dźwięki lub panikę w naszym otoczeniu. Właśnie wtedy zaczyna on działać – daje nam sygnał, który mówi: uciekaj albo walcz. Krótkotrwały stres jest korzystny dla naszego życia. Niestety dzisiejszych czasach mamy go za dużo, a długotrwały i silny stres jest zagrożeniem nie tylko dla naszego ZDROWIA, ale nawet dla ŻYCIA. W tym wpisie powiemy Ci, jakie są jego przyczyny oraz skutki i jak go unikać.

Przyczyny stresu

Na dobrą sprawę nawet chyba nie musimy ich wymieniać, bo doskonale je znasz, prawda? No, ale dla przypomnienia…

  • Testy;
  • Egzaminy;
  • Nowe, nieznane sytuacje;
  • Kłótnie w rodzinie;
  • Kompleksy;
  • Złe relacje z rówieśnikami;
  • Uzależnienia’
  • Praca;
  • Inne wydarzenia znane z naszego codziennego życia.
Skutki stresu
  • Zaburzenia hormonalne;
  • Chandry, depresje;
  • Pogorszenie koncentracji;
  • Nerwowość;
  • Złe samopoczucie;
  • Kołatanie serca;
  • Problemy ze snem i ciągłe zmęczenie;
  • Gorszy wygląd;
  • Osłabione włosy i paznokcie;
  • Wyolbrzymianie nawet najmniejszych problemów

Będąc po wpływem stresu, łatwo wpaść w błędne koło: człowiek zdenerwowany łatwiej popełnia błędy, które wywołują u niego jeszcze gorsze samopoczucie.

Jak poradzić sobie ze stresem?

Stopniowo zacznijmy od tego, co nas najbardziej stresuje. Przykładowo, jeśli jest to nauka (bo np. bardzo chcemy być najlepsi, mieć piątki i szóstki i uczymy się wszystkiego, a jak dostajemy czwórkę, to już czujemy niedosyt), to warto spróbować zmienić swoje podejście. Nie ucz się na żadną ocenę, tylko po to, żeby zrozumieć dany temat i poszerzyć swoją wiedzę. Szybko się przekonasz, że kiedy zaczniesz tak traktować naukę, będzie szło Ci to dużo łatwiej, a Twoje oceny mogą Cię mile zaskoczyć.

Kolejne sposoby są bardziej relaksacyjne, a dzięki temu także przyjemne!
  • Kąpiel z olejkami – możesz zapalić sobie świeczkę albo puścić muzykę.
  • Ugotuj coś pysznego!
  • Słuchaj muzyki! To chyba najlepszy lek na wszystko 🙂 zrób swoją ulubioną listę i słuchaj.
  • Zrób maraton filmów lub seriali. Możesz też włączyć jakiś trudniejszy film, który opowiada o problemach i o tym, jak ludzie sobie z nimi poradzili. Możliwe, że to Cię zmotywuje do działania. Jeśli jednak nie chcesz o tym myśleć, to polecamy komedie. Nie zapomnij o jakiś pysznych i wartościowych przekąskach. Może frytki z batatów albo babeczki marchewkowe?
  • Wysypiaj się. To bardzo ważne, zwłaszcza gdy mamy trudniejszy okres. Wtedy szczególnie musimy poświęcić czas na regenerację. Jeśli w nocy nie możesz zasnąć, to zacznij od długiego spaceru w ciągu dnia, a przed snem wypij herbatę ziołową. Możesz dodać do nich odrobinę miodu, jednak nie za dużo, bo może to rozbudzić Twój organizm, jak każda dawka cukru. Pamiętaj też, żeby nie jeść za dużych kolacji i nie za późno. Najlepiej 2-3 godziny przed snem. Ważne jest też to, z czego składa się nasza kolacja. Najlepiej żeby nie dostarczać w niej cukru i ciężkostrawnych tłuszczów. Powinno znaleźć się w niej dużo białka i witamin z grupy B. Przed snem nie pij też mocnej, czarnej herbaty! Zawiera ona kofeinę i pobudza organizm.

Pamiętaj, że najważniejsze jest pozytywne nastawienie w każdej sytuacji 🙂

Daj znać czy podobał Ci się ten temat i jaki chciałabyś, żeby został poruszony w następnych wpisach.

Jak radzić sobie ze stresem?

Źródło zdjęć: http://pl.pinterest.com

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here