moda na fitness

Widok nastolatków na siłowni czy zajęciach fitness nikogo już nie dziwi, bo moda na trening zatacza coraz szersze kręgi, dotykając także młodzież. Czy uprawianie wysiłkowego sportu jest wskazane dla osób, które jeszcze nie osiągnęły pełnej dojrzałości fizycznej? Czy w fazie rozwoju organizmu można go obciążać treningiem? Sport to zdrowie, ale czy każdy i w każdym wieku?

Moda i trendy lifestylowe a wiek

Jeszcze niedawno trudno było namówić młodzież do jakiegokolwiek ruchu, a z zajęć wychowania fizycznego w szkole masowo uciekali. Przyszła jednak moda na zdrowy tryb życia i treningi, a nastolatkowie także jej ulegli. Mody i trendy lifestylowe przychodzą i odchodzą, ale wygląda na to, że moda na ruch i zdrową dietę to coś więcej niż chwilowa fanaberia – i bardzo dobrze, bo to naprawdę pożądany trend, przynoszący dużo dobrego w każdym wieku. Nie jest jednak powiedziane, że tendencja utrzyma się wśród młodych, bo w wieku nastoletnim często zmieniają się upodobania. Wystarczy spojrzeć na aplikacje mobilne i social media, gdzie sytuacja jest bardzo dynamiczna.

Osoby dojrzałe i starsze rzadziej zmieniają preferencje i jeśli, przykładowo, cenią sobie aplikację mobilną do zakładów bukmacherskich, to niechętnie zmienią ją na inną. Przyzwyczajenie i wygoda biorą górę. A jakie są najlepsze aplikacje bukmacherskie? Sprawdź zakłady bukmacherskie na telefon i wybierz te najbardziej dogodne dla ciebie.

Sport – wskazany w młodym wieku

Wracając do sportu i nastolatków – to świetnie, że młode osoby interesują się aktywnością fizyczną. Sport jest dobry na każdym etapie życia i także dzieciom oraz nastolatkom przynosi szereg korzyści. Młode osoby uprawiające sport regularnie są zdrowsze, lepiej radzą sobie w kontaktach z rówieśnikami oraz wykazują się większą pewnością siebie. Ponadto sport może przynieść młodym osobom korzyści takie jak:

  • Większa odporność

  • Korekta wad postawy

  • Poprawa skupienia i koncentracji

  • Nauka umiejętności przyjmowania porażek

  • Zwiększenie poczucia własnej wartości

  • Nauka odpowiedzialności oraz wytrwałości

  • Nauka nawiązywania kontaktu z innymi

  • Nauka pracy w zespole.

Fitness i siłownia dla nastolatków: kiedy zacząć?

Nie ma wątpliwości, że sport dobrze wpływa na nastolatków, ale pytaniem spornym pozostaje, czy siłownia oraz fitness są wskazane dla osób w fazie dojrzewania. Takiego typu aktywność.

fizyczna jest mocno obciążająca, dlatego wielu lekarzy uważa, że na zajęcia na siłowni można uczęszczać dopiero po ukończeniu 18. roku życia. Jednakże przy stosowaniu się do pewnych zaleceń, można przyjąć, że już 15- i 16-latkowie mogą ćwiczyć na siłowni lub chodzić na fitness. Dużo zależy od fazy rozwoju nastolatka i budowy jego ciała.

Co jest ważne przy treningu młodych osób?

Aby nie doprowadzić do uszkodzenia układu kostnego, który jeszcze się rozwija, nastolatkowie w wieku 15-18 lat powinni bardzo ostrożnie podchodzić do ćwiczeń na siłowni oraz fitnessu. Warto by zaczęli ćwiczyć z trenerem personalnym, który na początku pokaże im, co mogą robić, a czego nie. Niesamowicie istotna jest technika ćwiczeń. Przed ćwiczeniami koniecznie trzeba się właściwie rozgrzać – to zresztą zasada dotycząca nie tylko nastolatków, ale każdego ćwiczącego, nieważne, ile ma lat.

Ćwiczenia niewskazane dla młodych

Jest kilka rodzajów ćwiczeń, których absolutnie nie powinien wykonywać młody człowiek na siłowni i podczas zajęć fitnessowych. Należą do nich:

  • Ćwiczenia z dużym obciążeniem, np. ze sztangami, ciężkimi piłkami etc., które mogą obciążyć kręgosłup i wpłynąć negatywnie na rozwój czy nawet zahamować proces wzrostu. Ćwiczenia z piłką lekarską są dozwolone przy odpowiedniej technice i pod okiem trenera.

  • Przysiady z obciążeniem na karku.

  • Wyciskanie sztangi zza karku oraz z klatki piersiowej.

Ćwiczenia z obciążeniem – lżejszym niż u osób dorosłych – można wprowadzać od 17. roku życia.

Przetrenowanie nastolatków

Rodzice, których dzieci zaczynają trenowanie na siłowni czy uczęszczanie na zajęcia fitness, martwią się, że ich pociechy się przetrenują. To oczywiście możliwe, zresztą w każdym wieku. Nastolatki mogą jednak wpaść mocno w wir ćwiczeń, bo mają dużo wolnego czasu i potrafią silnie angażować się w swoje pasje. Aby nie dopuścić do przetrenowania, należy przede wszystkim trzymać się planu treningowego ustalonego przez trenera, poprawnie wykonywać ćwiczenia, stosować właściwą dietę, wyrobić sobie dobry nawyk picia często wody, regenerować się po treningu poprzez odpoczynek, sen.

Autor: Anna K.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Wpisz tutaj swoje imię