Sprawdź, jakie witaminy znajdują się w Twoich ulubionych owocach.

Witaminy i minerały są, obok smaku, najważniejszym powodem, dla którego spożywamy owoce. Jeżeli chciałabyś wiedzieć, jakie dokładnie związki organiczne znajdują się w Twoich ulubionych owocach, to ten wpis jest właśnie dla Ciebie! Poniżej znajdziesz 16 najbardziej popularnych owoców oraz ich witaminowy skład.

Witaminowy skład owoców

Zacznijmy od wyjaśnienia czym w ogóle są witaminy i po co dostarczać je organizmowi.

Witaminy są związkami organicznymi, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ich niedobór powoduje szereg negatywnych skutków, dlatego należy uzupełniać ich braki poprzez odpowiednią dietę, bądź suplementację.

Poniżej zostały przedstawione tylko te witaminy, które wyróżniają się znaczną ilością na tle pozostałych składników, zawartych w danym owocu.

#1. Śliwka – witaminy: A, C, E, B6, K, polifenole, potas, wapń, żelazo, fosfor, magnez, błonnik (suszone mają go więcej!), cynk.

#2. Banan – potas (dużo),witaminy: A, C, E, K, B, błonnik, fosfor, magnez,wapń, cynk.

#3. Jabłko – witaminy: C, B1, B2, B3, B5, B6, B9, B12, A, E, β-karoten, magnez, wapń, cynk.

#4. Truskawka – witaminy: A, B1, B2, B3, B6, C, E, węglowodany, żelazo, błonnik, potas, wapń, fosfor, cynk, magnez, mangan.

#5. Wiśnie – witaminy: C, B6, K, E, A, B3, wapń, potas, fosfor.

#6. Pomarańcza – β-karoten, witaminy: B1, B2, B6, B9, potas, błonnik, kwasy fenolowe.

#7. Melon – β-karoten, witaminy: C, B6, A, E, K, B2, B3.

#8. Awokado – witaminy: A, B1, B2, B3, B6, C, E, K (dużo), potas (więcej niż w bananach), kwasy tłuszowe omega-3 i omega-6.

#9. Cytryna – witaminy: C, E, z grupy B, rutyna, β-karoten, potas, magnez, żelazo.

#10. Borówki amerykańske – witaminy: A, B, C, E, PP, cynk, potas, selen, miedź, żelazo (dużo), antyoksydanty.

#11. Jeżyny – antocyjany, kwas elagowy, kwasy fenolowe i wiele witamin.

#12. Maliny – kwasy: cytrynowy, jabłkowy, salicynowy, pektyny, antyocyjany, witaminy: C, E, B1, B2, B6, potas, magnez, wapń, żelazo.

#13. Brzoskwinia – błonnik, potas, kwas foliowy, nicyna.

#14. Kiwi – potas (dużo), witaminy: K, A.

#15. Morela – β-karoten, witaminy: B, C, PP, błonnik, żelazo, wapń, fosfor.

#16. Mango – witaminy: A, C, E, K, β- karoten, błonnik, magnez, żelazo, potas, miedź, sód, wapń.

Polecamy: 5 zasad zdrowego odżywiania

Źródło zdjęć: Pinterest

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here