Chcesz założyć bloga i zastanawiasz się, czy lepszy będzie ten płatny czy bez opłat? W tym wpisie prześwietlimy zalety i wady płatnych blogów!
Ostatnio pisałyśmy o wadach i zaletach prowadzenia bloga na darmowych platformach typu: wordpress.com lub blogger.com (Zalety i wady darmowych blogów). Dziś z kolei przyszła pora na sprawdzenie zalet oraz wad płatnego bloga.
Zalety i wady płatnych blogów
Płatny blog, czyli… blog na własnym serwerze, w przypadku którego musisz liczyć się z kosztami za domenę i serwer. Najczęściej ten wariant wybierają osoby, dla których darmowe blogi stają się zbyt ?ciasne?, tzn. oferują zbyt mało opcji.
Zalety płatnego bloga
- Sama decydujesz o swoim blogu – nikt nie może narzucić Ci jak ma wyglądać Twoja strona oraz jakie opcje (widgety) będą na niej dostępne;
- Możesz wstawiać reklamy na swojego bloga – jak wiadomo nie wszystkie darmowe platformy to umożliwiają;
- Możesz prowadzić bloga w celach komercyjnych – tzn. zarobkowych (nie tylko poprzez wstawienie na niego reklam, ale również uczestnicząc w programach partnerskich lub publikując artykuły sponsorowane). Wiele darmowych platform ma w swoich regulaminach zapis zabraniający podobnych praktyk;
- Twój blog staje się bardziej profesjonalny – chodzi oczywiście o nazwę, która nie ma końcówki blogger.com lub wordpress.com.
Wady płatnego bloga
- Opłaty – niestety prowadzenie bloga pod własną, unikalną nazwą i na własnym serwerze, wiąże się z opłatami. Jednak w przypadku początkujących blogów, które nie mają jeszcze dużej ilości wejść, koszty nie są zbyt wysokie;
- Odpowiedzialność za stronę – w przypadku bloga na darmowej platformie wszelkie aktualizacje wykonywane są automatycznie, a ewentualne poprawki są łatwe do zrobienia. Tutaj sama jesteś sobie szefem i nikt za Ciebie nie zadba o Twojego bloga;
- Musisz płacić za swoje błędy – jeśli podczas edycji swojej strony coś usuniesz już zmienisz i nie będziesz umiała tego odkręcić, prawdopodobnie będziesz musiała zapłacić komuś, kto się na tym zna, aby doprowadził Twojego bloga do porządku;
- Sama dbasz o promocję bloga – w przypadku darmowych platform najczęściej tworzy się wokół nich jakaś grupa użytkowników, którzy mogą stać się Twoimi czytelnikami. Tutaj sama musisz zadbać o promocję swojej strony poprzez social media lub pozycjonowanie w wyszukiwarce Google.
Podsumowując:
Płatny blog ma swoje wady, jak i zalety. Z pewnością największy minusem są opłaty, na które nie każdy może sobie pozwolić. Z drugiej strony, w miarę wzrostu popularności strony, zaczyna ona zarabiać, dzięki czemu jej twórca będzie mógł pokryć opłaty związane z domeną i hostingiem. Płatny blog umożliwia tworzenie własnej ,,marki” i nie ogranicza nas w żaden sposób, dlatego to rozwiązanie z pewnością jest warte uwagi.
Źródło zdjęć: Pexels