Jak wykorzystać nowe technologie do nauki?

Sprawdź, jak możesz wykorzystać nowe technologie do nauki.

Internet i nowoczesne technologie towarzyszą nam obecnie w większości aspektów życia. Dlaczego by zatem nie wykorzystać tych zdobyczy dzisiejszej cywilizacji w procesie nauczania? Prezentujemy 10 kreatywnych pomysłów na aktywne uczenie się:

Mapa myśli / burza mózgów

Mapa myśli i burza mózgów są podstawowymi metodologiami dla każdego procesu rozwiązywania problemów. Podczas tych sesji uczniowie wymyślają pomysły i umieszczają je na tablicy. Jako grupa uczniowie wybierają najlepsze i wykorzystują je, aby znaleźć rozwiązanie. W przypadku tych metod dostępne są aplikacje), które pozwalają uczniom korzystać z własnego urządzenia i współpracować z innymi przy opracowywaniu mapy myśli lub drzewa pomysłów. Na przykład aplikacja Mindly pomaga strukturę myślom, zaplanować przemówienie, ująć własne pomysły, i sporządzić notatki.

Nauka oparta na grach, grywalizacja

GBL (Game based learning) jest prawdopodobnie najlepszą zabawą wśród wszystkich aktywnych metod uczenia się. Uczenie się na podstawie gier lub gamifikacja zamienia pewien aspekt uczenia się w grę. Dostępne są aplikacje do nauki, które to umożliwiają, ale możesz także tworzyć własne. Grywalizacja to zastosowanie elementów projektowania gier i zasad gry w kontekstach innych niż sama gra, zestaw działań służących rozwiązywaniu problemów przez zastosowanie elementów gry.

Współpracujące wirtualne klasy

Dzięki wirtualnym klasom współpracującym uczenie się online jest bardziej angażujące. Oprócz zwykłych funkcji wideokonferencji i czatów, wirtualne klasy zapewniają także synchroniczne adnotacje, komunikację i udostępnianie zasobów dla moderatorów i uczestników. To zdecydowanie obowiązkowy element każdej platformy e-learningowej.

Internetowe fora dyskusyjne

Internetowe fora dyskusyjne są również jedną z wielu sprawdzonych strategii aktywnego uczestnictwa. Tablice online to wirtualne tablice, z których uczniowie mogą uczyć się wspólnie. Publikują pytania i odpowiadają na pytania. W większości przypadków interwencja prowadzącego lub eksperta jest bardzo niewielka, a większość odpowiedzi zwykle pochodzi od innych uczestników, którzy są bardziej kompetentni na dany temat. Można też wykorzystać VPN, wirtualną sieć prywatną i skorzystać bez ograniczeń z zagranicznych platform internetowych, również tych niedostępnych w Polsce.

Odgrywanie ról

Odgrywanie ról to także inne skuteczne podejście oparte na metodach aktywnego uczenia się. Odgrywanie ról symuluje rzeczywistą sytuację, która wymaga umiejętności rozwiązywania problemów. Co ważniejsze, jest to również sposób pomiaru rzeczywistej wydajności. Działania polegające na odgrywaniu ról mogą obejmować symulacje pracy, takie jak interakcja z daną osobą za pośrednictwem telefonów, poczty e-mail, czatu lub, w niektórych przypadkach, rzeczywistości wirtualnej.

Uczenie się przez nauczanie

Krótko mówiąc, uczenie się przez nauczanie oznacza, że ​​pozwalasz uczniom na przygotowanie i nauczanie lekcji (lub ich części) innym uczniom.  Zwróć uwagę, że uczenie się przez nauczanie nie oznacza po prostu prezentacji lub wykładu przedstawionego przez uczniów. W tym szczególnym podejściu uczący się ułatwiają sesję poprzez kontakt z innymi uczniami. Można tu wykorzystać seminaria internetowe i internetowe fora dyskusyjne.

Technika układanki

Jigsaw Technique to kolejne podejście, które w pełni czerpie korzyści z aktywnego uczestnictwa i wspólnego uczenia się. W tym podejściu uczniowie otrzymują „kawałek układanki”, który muszą rozwiązać samodzielnie. Następnie muszą współpracować z innymi uczniami, aby w końcu ukończyć zagadkę. Jest to dobre ćwiczenie, aby umożliwić uczniom uświadomienie sobie ich roli w większym procesie poprzez wykonanie zarówno pracy indywidualnej, jak i grupowej, oraz sposób.

„Odwrócona klasa”

Odwrócona klasa to dość nowy termin w branży edukacyjnej. Lekcje są „odwracane”, co oznacza, że ​​większość pracy, takiej jak czytanie i badania, odbywa się poza klasą. Jest to sprzeczne z tradycyjnym podejściem, w którym większość czasu zajęć jest wykorzystywana na wykłady, a zajęcia są przypisywane jako zadania domowe.

Jak wykorzystać nowe technologie do nauki?Źródło zdjęć: Pexels

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here