Odwodnienie ma bardzo negatywny wpływ na nasz organizm. O tym jak mu zapobiegać i czym skutkuje dowiesz się w tym wpisie.

Odwodnienie jest stanem chorobowym, który wynika ze zbyt małej ilości przyjmowania płynów. Szczególnie jesteśmy na nie narażone podczas upałów oraz zbyt intensywnej aktywności fizycznej. Z powodu odwodnienia można nawet trafić do szpitala, dlatego lepiej nie doprowadzać się do takiego stanu.

Pierwszym alarmującym sygnałem jest pojawiające się uczucie pragnienia. Organizm daje nam sygnał, że już jesteśmy odwodnieni, jednak póki co nieznacznie. Nie należy jednak bagatelizować tego objawu, ponieważ odwodnienie w skrajnych przypadkach może doprowadzić do śmierci.

„To był sierpień, temperatura powietrza wynosiła ponad 30°C. Tego dnia zdobyłam z przyjaciółkami Świnicę. Przez całą wędrówkę czułam się słabo i miałam zawroty głowy. Nie piłam zbyt dużo, by starczyło mi wody na cały dzień. Gdy schodziłam w dół, skończyła mi się woda, dziewczynom też. Myślałam, że nie dojdę do schroniska. Po kilku godzinach jazdy, dotarłam wykończona do domu, a gdy usiadłam dopadły mnie drgawki – to uczucie było straszne. Popełniłam błąd, bo zabrałam ze sobą zbyt mało picia i wybrałam nieodpowiednią trasę na tą pogodę”. Monika, 18 lat.

Jak zapobiec odwodnieniu?

  • Pij wodę regularnie, małymi łykami;
  • Unikaj dużego wysiłku podczas upałów;
  • Przed, podczas i po treningu pij wodę;
  • Pij przed snem i zaraz po przebudzeniu;
  • Jedz soczyste owoce.

Skutki odwodnienia

  • Zmęczenie i senność;
  • Zawroty głowy;
  • Nieświeży oddech;
  • Bóle głowy;
  • Sucha skóra i usta;
  • Napady drgawek.

Aby nie dopuścić do skutków odwodnienia pij codziennie minimum 1,5 litra wody, a w upalne dni minimum 2 litry!

Polecamy: Jak wyrobić w sobie nawyk picia wody?

Źródło zdjęć: Pinterest

2 KOMENTARZE

  1. Mam pytanie. Odnoszę wrażenie, że nigdy nie chce mi się pić, nawet w ogromne upały, dlatego nie piję zbyt wiele. Ale z kolei bardzo często jestem mega głodna, a nie spragniona. Czy to może być spowodowane niedoborem płynów?

    • Tak. Czasem wydaje się nam, że jesteśmy głodne, a tak na prawdę wystarczy się napić (oczywiście wtedy, gdy spożywamy odpowiednią ilość pożywienia). To przez zachodzące procesy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here