Poznaj zdrowsze alternatywy kawy, które pobudzą Cię równie dobrze!

Mimo tego, że picie kawy nie jest zbyt dobre dla twojego organizmu, to i tak nie wyobrażasz sobie poranka bez kubka tego energetyzującego naparu? Wypróbuj jego zdrowsze zamienniki!

Zdrowsze alternatywy kawy

Działanie kawy i jej wpływ na organizm człowieka

Kawa zawiera kofeinę, której działanie pobudza ośrodkowy układ nerwowy i korę mózgową. Dzięki temu zmniejsza się zmęczenie, a produktywność organizmu zwiększa się. Poprawia się również nastrój.

Filiżanka kawy, pijana od czasu do czasu, na pewno nie szkodzi, a nawet nieraz pomaga i jest wskazana. Udowodniono jej pozytywny wpływ na przyśpieszenie metabolizmu, poprawę krążenia krwi czy też łagodzenie migrenowego bólu głowy. Ponadto kawa zmniejsza ból mięśni i jest źródłem ważnych substancji odżywczych.

Jednak ten czarny napój to nie tylko zalety. Kawa uzależnia, przez co łatwo jest z nią przesadzić i wielu ludzi codziennie mocno jej nadużywa. Spożywana w nadmiarze powoduje wzrost ciśnienia tętniczego, źle wpływa na serce i nerwy, wypłukuje z organizmu minerały i witaminy, źle wpływa na sen oraz odwadnia, co może sprzyjać pojawieniu się cellulitu. Czasem także zwiększa odczuwalność PMS.

Jak więc pobudzić ciało do pracy i dodać sobie energii, jednocześnie nie pijąc kawy w nadmiarze i ustrzegając się przed minusami z tym związanymi? Na szczęście są zdrowsze zamienniki tego naparu.

Zdrowsze alternatywy kawy

Alternatywy dla kawy

Yerba mate

To napój sporządzany ze zmielonych liści i łodyżek ostrokrzewu paragwajskiego, czyli zielonego, wysokiego drzewka uprawianego na terenie Argentyny, Paragwaju, Brazylii i Urugwaju. Tam też napar z jego części ma największą popularność, jednak w innych częściach świata również zaczyna wielu osobom z powodzeniem zastępować kawę. Nie ma się czemu dziwić – jego wpływ na organizm jest niesamowicie korzystny. W kwestiach pobudzających bez dwóch zdań dorównuje kawie – dodaje energii i zmniejsza zmęczenie na długi czas. Poprawia także samopoczucie, przyśpiesza przemianę materii i zawiera cenne składniki odżywcze. Picie Yerba mate niesie za sobą również wiele korzyści, których nie da nam nasz czarny płyn – reguluje ciśnienie, nie drażni żołądka i poprawia trawienie, wpływa na jędrność skóry, podnosi odporność i nie wypłukuje minerałów i witamin. Dla początkujących, nieprzyjemnym może okazać się jej dość specyficzny smak – no cóż, trzeba do niego przywyknąć i tyle.

Zielona herbata

Pobudzająco i energetyzująco zadziała także zielona herbata, która stawia na nogi, niwelując zmęczenie. Ponadto oczyszcza organizm z toksyn i wspomaga odchudzanie napędzając metabolizm. Jej picie zmniejsza również ryzyko zachorowania na niektóre choroby, np. serca (przez to, że polepsza krążenie krwi) albo nowotwory (pełni funkcje zapobiegające powstawaniu tego antyoksydantu).

Guarana

Guarana to gatunek pnącza występujący w lasach deszczowych Brazylii, Urugwaju i Wenezueli. Interesującą nas jego częścią są nasiona – to z nich tworzy się ożywiające napoje. Zawierają one sporą dawkę kofeiny, która rozbudza i oddala zmęczenie zarówno to psychiczne, jak i fizyczne. Oprócz tego oczyszcza organizm, ma działanie antyoksydacyjne i odtruwające, stymuluje pracę mózgu, podnosi wytrzymałość, zmniejsza reakcje na stres i polepsza samopoczucie. W porównaniu do kawy, kofeina zawarta w Guaranie uwalnia się wolniej, przez co pobudza na dłużej. Produkt ten, sam w sobie nie zawiera substancji uzależniających, jednak z racji dużej ilości kofeiny w składzie, trzeba uważać, by go nie przedawkować.

Zdrowsze alternatywy kawy

Kakao

Energię na cały dzień albo wieczór nauki zapewni kubek pysznego kakao. To dobry zastrzyk endorfin, które skutecznie pobudzają i dają chęci do życia. Prócz tego, że polepsza samopoczucie i dodaje sił zawiera w sobie cenne składniki odżywcze, takie jak wapń, chrom, żelazo, magnez oraz cynk. Jego zaletą jest też to, że dzięki znajdującym się w jego składzie przeciwutleniaczom, redukuje stres, poprawia koncentrację, pamięć krótkoterminową i krążenie krwi.

Sport

Na poranne rozbudzenie nic tak dobrze nie robi, jak krótki zestaw ćwiczeń. Wysiłek fizyczny wygoni senność i dostarczy Ci pozytywnie działających endorfin. Rozpoczniesz dzień z energią i dobrym humorem.

Źródło zdjęć: Pexels | Pixabay

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here