Masz nieodparte wrażenie, że cały czas jesteś głodna, nawet po zjedzeniu solidnego posiłku? Sprawdź, jaka może być tego przyczyna.

Zdecydowanie, uczucie ciągłego nienasycenia nie należy do tych przyjemnych i pożądanych. Wpływa nie tylko na wzrost wagi, ale także na pogorszenie stanu zdrowia i… zmniejszenie zawartości portfela. Zatem, jeśli należysz do tego grona osób, które zaraz po obiedzie zamawiają pizzę na podwójnym cieście, a godzinę później chętnie spałaszowałyby czekoladowy deser, to czytaj dalej i poznaj kilka powodów, przez które ciągle jesteś głodna.

Dlaczego ciągle jesteś głodna?

#1. Mylisz głód z pragnieniem 

Ośrodek głodu i sytości w mózgu znajdują się w tym samym jego obszarze, tj. podwzgórzu, dlatego organizm wysyła nam podobne sygnały zarówno wtedy gdy brakuje mu substancji odżywczych z pokarmu, jak i w przypadku odwodnienia. Właśnie z tego powodu często możesz myśleć, że czujesz głód, gdy tak naprawdę potrzebujesz wody. Dobrym rozwiązaniem jest sięgnięcie po szklankę wody za każdym razem gdy, pojawia się uczucie łaknienia. Jeżeli po ok. 15 minutach nadal będzie Ci ono towarzyszyć, oznacza to, że faktycznie należałoby coś zjeść.

#2. Jesteś zestresowana

Stres znacznie pobudza apetyt, przez wywoływanie tzw. głodu emocjonalnego. Łatwo go jednak odróżnić od  tego fizycznego. Po pierwsze, zaspokoić może go jedynie tłuste, słodkie, kaloryczne jedzenie, czyli takie, które pysznie smakuje i daje przyjemność. Po drugie, taki głód pojawia się nagle i jest niezwykle silny, w przeciwieństwie do głodu prawdziwego, który nasila się stopniowo, z czasem.

Z racji tego, że jest to łaknienie w pewien sposób urojone i w rzeczywistości tych kalorii, których organizm wtedy się domaga wcale nie potrzebujemy, musimy po prostu nad nim zapanować i nie dawać się wciągnąć w maraton jedzenia. Należy zatem znaleźć alternatywną formę walki ze stresem niż zajadanie go. Dobrym pomysłem jest malowanie, np. antystresowych kolorowanek.

#3. Za mało śpisz

U osób, które nie przesypiają odpowiedniej ilości czasu, zauważa się zwiększoną aktywację produkcji hormonu głodu, który zwiększa łaknienie. Przez to zjada się więcej niż to konieczne, a dodatkowo nadprogramowe kalorie wolniej się spalają.

#4. Nie jesz śniadań

Jedząc śniadania unikasz skoków insuliny i cukru we krwi w ciągu dnia, dzięki czemu nie masz ochoty na podjadanie. A jeśli omijasz ten posiłek lub jesz go za mało, jest odwrotnie. Dlatego stwierdzenie ,,śniadanie to najważniejszy posiłek dnia” jest w pełni prawdziwe i my jak najbardziej się z nim zgadzamy.

#5. Masz miesiączkę

Wiele kobiet przed i w trakcie okresu odczuwa zwiększony apetyt. Jest to jeden z objawów ZNP pojawiającego się w drugiej fazie cyklu. Wzrasta wtedy produkcja hormonów odpowiadających za poczucie głodu. Jak zapanować nad tym wilczym apetytem? Co najważniejsze, należy spożywać regularne, wartościowe posiłki, zawierające potrzebne składniki odżywcze. Ponadto zaleca się aktywność fizyczną, która sprzyja produkcji endorfin, a także pomaga zapomnieć o głodzie.

#6. Jesz puste kalorie

Jedząc puste kalorie, np. słodycze czy fast foody, pochłaniasz masę kalorii, a przy tym nie dostarczasz organizmowi wielu potrzebnych składników odżywczych. Co prawda, produkty te ze względu na swoją kaloryczność dodają energii, jednak robią to na bardzo krótki czas, więc szybko staniesz się znowu głodna. Dużo lepiej postawić na wartościowe, a nieraz mniej kaloryczne posiłki, dające nasycenie na długo.

#7. Jesz z nudów

Czasami dzieje się tak, że totalnie nie mamy nic do roboty i jedynym ciekawym zajęciem okazuje się być jedzenie. Często robimy to w trakcie wykonywania innej, mało wymagającej czynności, takiej jak np. oglądanie telewizji. Wtedy już w ogóle nie kontrolujemy ilości wchłanianego przez nas pożywienia. Gdy natomiast jesteśmy czymś zajęci i pochłania nas wykonywana czynność, nie mamy czasu na myślenie o jedzeniu i po prostu o nim zapominamy.

#8. Chorujesz lub cierpisz na zaburzenia hormonalne 

Jeśli uważasz, że żadna z wymienionych wyżej przyczyn nadmiernego apetytu, nie dotyczy Ciebie, a jednak uczucie głodu towarzyszy Ci nad wyraz często, rozważ wizytę u lekarza. Być może cierpisz na zaburzenia hormonalne albo choroby, takie jak cukrzyca czy nadczynność tarczycy. W takim wypadku, specjalista wyznaczy Ci odpowiednie leczenie, tym samym problem nadmiernego łaknienia ustąpi.

Dlaczego ciągle jesteś głodna?

Źródło zdjęć: Pexels

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here