Dlaczego wciąż odczuwasz głód?

Masz wrażenie, że non stop jesteś głodna, nawet po jedzeniu? Sprawdź, co może być tego przyczyną.

Większość ludzi odczuwa głód jakieś 3-4 godziny po zjedzeniu posiłku. Jest też druga grupa – to ci, którzy mogliby jeść praktycznie bez przerwy, bo wciąż czują nieprzyjemne ssanie w żołądku. Jeżeli należysz do tej drugiej grupy, to poznaj możliwe przyczyny takiego stanu rzeczy.

Dlaczego wciąż odczuwasz głód?

#1. Mylisz głód z pragnieniem 

Ośrodek głodu i sytości w mózgu znajdują się w tym samym jego obszarze, tj. w tak zwanym podwzgórzu, dlatego organizm wysyła nam podobne sygnały zarówno wtedy, gdy brakuje mu substancji odżywczych z pokarmu, jak i w przypadku odwodnienia. Właśnie z tego powodu często możesz myśleć, że odczuwasz głód, gdy tak naprawdę potrzebujesz wody. Dobrym rozwiązaniem jest sięgnięcie po szklankę wody za każdym razem gdy, pojawia się uczucie łaknienia. Gdy po 15 minutach nadal będzie Ci ono towarzyszyć, oznacza to, że faktycznie powinnaś coś zjeść. Jeżeli do pełnego posiłku jeszcze daleko, sięgnij po owoc, garść orzechów lub wafla ryżowego.

#2. Jesteś narażona na stres

Stres znacznie pobudza apetyt, przez wywoływanie tzw. głodu emocjonalnego. Łatwo go jednak odróżnić od  tego fizycznego. Po pierwsze, zaspokoić może go jedynie tłuste, słodkie, kaloryczne jadzenie, czyli takie, które pysznie smakuje i daje przyjemność. Po drugie, taki głód pojawia się nagle i jest niezwykle silny, w przeciwieństwie do głodu prawdziwego, który nasila się stopniowo.

Z racji tego, że jest to łaknienie w pewien sposób urojone i w rzeczywistości tych kalorii, wcale nie potrzebujemy, musimy po prostu nad nim zapanować i nie dawać się wciągnąć w maraton jedzenia. Należy zatem znaleźć alternatywną formę walki ze stresem niż zajadanie go. Dobrym pomysłem jest malowanie, np. antystresowych kolorowanek.

#3. Śpisz zbyt mało

U osób, które nie przesypiają odpowiedniej ilości czasu, zauważa się zwiększoną aktywację produkcji hormonu głodu, który zwiększa łaknienie. Przez to zjada się więcej niż to konieczne, a dodatkowo nadprogramowe kalorie wolniej się spalają.

#4. Nie jesz śniadań

Jedząc śniadania unikasz skoków insuliny i cukru we krwi w ciągu dnia, dzięki czemu nie masz ochoty na podjadanie. A jeśli omijasz ten posiłek lub jesz zbyt małą porcję, możesz chętniej sięgać po niezdrowe przekąski. Dlatego stwierdzenie „śniadanie to najważniejszy posiłek dnia” jest w pełni prawdziwe i my jak najbardziej się z nim zgadzamy.

#5. Masz okres

Wiele kobiet przed i w trakcie okresu odczuwa zwiększony apetyt. Jest to jeden z objawów ZNP pojawiającego się w drugiej fazie cyklu. Wzrasta wtedy produkcja hormonów odpowiadających za poczucie głodu. Jak zapanować nad tym wilczym apetytem? Co najważniejsze, należy spożywać regularne, wartościowe posiłki, zawierające potrzebne składniki odżywcze. Ponadto zaleca się aktywność fizyczną, która sprzyja produkcji endorfin, a także pomaga zapomnieć o głodzie.

#6. Jesz puste kalorie

Jedząc puste kalorie, np. słodycze czy fast foody, pochłaniasz masę kalorii, a przy tym nie dostarczasz organizmowi wielu potrzebnych mu składników odżywczych. Co prawda, produkty te ze względu na swoją kaloryczność dodają energii, jednak na krótki czas, więc szybko staniesz się znowu głodna. Dużo lepiej postawić na wartościowe, a nieraz mniej kaloryczne posiłki, które dają uczucie sytości na dłużej.

#7. Jesz z nudów

Czasami dzieje się tak, że totalnie nie mamy nic do roboty i jedynym ciekawym zajęciem okazuje się być jedzenie. Często robimy to w trakcie wykonywania innej, mało wymagającej czynności, takiej jak np. oglądanie telewizji. Wtedy już w ogóle nie kontrolujemy ilości wchłanianego przez nas pożywienia. Gdy natomiast jesteśmy czymś zajęci i pochłania nas wykonywana czynność, nie mamy czasu na myślenie o jedzeniu i po prostu o nim zapominamy.

#8. Cierpisz na zaburzenia hormonalne lub chorujesz

Jeśli uważasz, że żadna z wymienionych wyżej przyczyn nadmiernego apetytu, nie dotyczy Ciebie, a jednak uczucie głodu towarzyszy Ci nad wyraz często, rozważ wizytę u lekarza. Być może cierpisz na zaburzenia hormonalne albo choroby, takie jak cukrzyca czy nadczynność tarczycy. W takim wypadku, specjalista wyznaczy Ci odpowiednie leczenie, tym samym problem nadmiernego łaknienia ustąpi.

Polecamy: Produkty, których powinnaś unikać podczas diety

Dlaczego wciąż odczuwasz głód?
Źródło zdjęć: Favim

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here