Czy Tabata to trening dla każdego i czy w ogóle warto ją robić? Na te i inne pytania odpowiemy w tym artykule!

Na temat Tabaty krąży wiele różnych opinii, od tych pozytywnych aż do zupełnie negatywnych. Jedni zachęcają do tego treningu, a inni twierdzą, że nie przynosi on żadnych efektów, jeśli nie jesteśmy wytrenowani. Poznajcie naszą opinię na ten temat.

Co to jest Tabata?

Tabata to interwałowy trening metaboliczny, który trwa zaledwie 4 minuty. Został opracowany przez japońskiego doktora w 1996 roku. Miał on służyć sportowcom przygotowującym się do Olimpiady do poprawy wydolności tlenowej i beztlenowej, a także spalenia tłuszczu i podkręcenia metabolizmu.

Jak wygląda Tabata?

Cały trening trwa 4 minuty. Wykonujemy 8 rund ćwiczeniowych, z których każda trwa 20 sekund. Pomiędzy każdą rundą należy zrobić 10 sekund przerwy. Ćwiczenia muszą być jak najbardziej intensywne, aby na maksa podkręcić tętno. Trening ten powinien być wykonywany 2-3 razy w tygodniu (osobom początkującym zaleca się 1 trening w tygodniu).

Ile kcal można spalić podczas Tabaty?

Tabata to intensywny trening. Podczas minuty ćwiczeń, spalamy około 14 kcal, co razem daje nieco ponad 60 kcal przez 4 minuty. Do tego dochodzą kalorie, które spalamy po treningu (nawet do kilku godzin!), dzięki podkręconemu metabolizmowi. Razem można spalić nawet do 300 kcal dzięki takiemu treningowi, choć osoby, które nie trenują zawodowo, nie dadzą rady stracić aż tyle.

Czy warto robić Tabatę?

Czy Tabata jest dla każdego?

Ilu ludzi, tyle opinii. Są tacy, którzy uważają, że ten trening mogą wykonywać wszyscy (o ile kondycja im na to pozwala), a znajdą się również tacy, którzy uważają, że jest on zarezerwowany tylko i wyłącznie dla wytrenowanych osób. W Internecie znajdziemy mnóstwo ćwiczeń, które przypominają Tabatę, ale tak naprawdę są po prostu intensywnym treningiem interwałowym. To może być mylące, gdyż ich intensywność jest niższa, przez co większość osób daje radę je wykonać.

Zanim będziemy w stanie wykonać prawdziwą Tabatę, możemy oczywiście trenować pseudo Tabaty, które zwiększą wydolność naszego organizmu.

My polecamy ten trening:

https://www.youtube.com/watch?v=OfBfchRM6i8

4-minutowy trening – czy to coś daje?

Skuteczność prawdziwej Tabaty została potwierdzona badaniami, ale co z innymi treningami, które trwają 4 minuty? Czy ich wykonywanie ma jakikolwiek sens? Spotkałyśmy się z opinią, że Tabata spala tylko 200 kcal, więc robienie jej nie ma sensu, bo żeby schudnąć 1 kg, potrzeba spalić 7700 kcal. Idąc dalej tym tokiem myślenia: zdrowy, dorosły mężczyzna po przebiegnięciu maratonu spala około 4000 kcal. W związku z tym, żeby spalić 7700 kcal trzeba chyba wystartować w ultramaratonie, a i to może nie wystarczyć. Krótsze i mniej intensywne treningi są zupełnie bez sensu.

Naszym zdaniem lepiej jest robić coś, niż nie robić nic. Nawet pseudo Tabata może nam coś dać. Trzeba jednak odżywiać się w odpowiedni sposób i nie ograniczać się do 4-minutowego treningu. Jeśli jednak jesteśmy aktywne i odżywiamy się w sposób racjonalny, to dlaczego nie wprowadzić takiego intensywnego treningu w dni kiedy nie mamy na nic czasu?

Jaka jest Wasza opinia na temat pseudo Tabaty? Warto ją ćwiczyć czy to strata czasu?

Czy warto robić Tabatę?

Źródło zdjęć: http://favim.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here