Czym jest wskaźnik BMR i jak go obliczyć? W tym wpisie dowiesz się wszystkiego na ten temat!

Chciałabyś schudnąć w zdrowy sposób, ale zupełnie nie wiesz jak się do tego zabrać? A może próbowałaś różnych diet lub (o zgrozo!) głodówki i efekty nie były zadowalające? Obliczenie wskaźnika BMR powinno być Twoim pierwszym krokiem w kierunku wymarzonej sylwetki! Jeśli chcesz chudnąć mądrze, czyli w zdrowy sposób, oblicz swoje BMR!

Czym jest wskaźnik BMR? BMR to w skrócie Basal Metabolic Rate. Nazwa ta ma polski odpowiednik, czyli PPM (Podstawowa Przemiana Materii). Jest to wskaźnik, który określa minimalną ilość kalorii, którą musisz przyjąć w ciągu dnia, aby Twój organizm (czyli między innymi serce, płuca, mózg czy wątroba) mógł funkcjonować w prawidłowy sposób.

Czym grozi dostarczanie organizmowi mniejszej liczy kalorii niż potrzebuje? Jest to szalenie niebezpieczne i może doprowadzić do szeregu chorób, a nawet śmierci! Upośledzenie funkcji rozrodczych (np. zanik miesiączki, problemy z zajściem w ciążę) czy metabolicznych (spowolniony metabolizm) to tylko niektóre z zagrożeń wynikających z głodzenia się.

Jak obliczyć wskaźnik BMR? Możesz korzystać z internetowych kalkulatorów lub dokonać obliczeń samodzielnie. Istnieje wiele metod obliczania BMR, dlatego otrzymane wyniki mogą się od siebie nieco różnić (porównaj wyniki obliczone przez siebie, z tymi z Internetu). Ważne jest, żeby nie popadać w paranoję. Możesz otrzymane wyniki uśrednić. Pamiętaj też, że nic się nie stanie, jeśli jednego dnia nieco przekroczysz zalecaną ilość kalorii, a kolejnego będzie ich zbyt mało. Chodzi o ogólną tendencję.

Poniżej obliczymy wskaźnik BMR metodą Mifflin-St Jeor. Uwzględnia on masę, wzrost i wiek, ale nie bierze pod uwagę aktywności fizycznej.

Dziewczyny: [9,99 x masa ciała (kg)] + [6,25 x wzrost (cm)] – [4,92 x wiek (lata)] – 161

Chłopcy: [9,99 x masa ciała (kg)] + [6,25 x wzrost (cm)] – [4,92 x wiek (lata)] + 5

Przykład: Jesteś dziewczyną, masz 15 lat, 168 cm wzrostu i ważysz 55 kg.

[9,99 x 55] + [6,25 x 168] – [4,92 x 15] – 161 = 1364,65 kcal BMR

Twoje BMR wynosi OKOŁO 1364,65 kcal i nie powinnaś schodzić poniżej tej ilości kalorii.

Czytaj także: BMI, czyli ile powinnaś ważyć

dieta

Źródło zdjęć: Pexels | http://favim.com

PODZIEL SIĘ